|
||
Prostituution muodonmuutoksista Eros- ja elonvoiman tarinoihinMoraalinvartijoista prostituutiota ei ole niinkään se, että nainen myy ruumistaan kuin se, että hän tekee näin avioliiton ulkopuolella. Emma Goldman (To the moralist prostitution does not consist so much in the fact that the woman sells her body, but rather that she sells it out of wedlock. ? Emma Goldman) Emma Goldmanin kirjoitukset prostituutiosta kuuluvat naistutkimuksen tärkeimpiin vaihtoehtoisiin näkemyksiin aiheesta, joka nostattaa vahvoja tunteita jopa feminismin sisällä. Onko prostituutio tai seksityö aina sortoa ja onko olemassa sellaista kuin vapaa tahto suhteessa seksin myyntiin? Onko seksityö sen kummempaa kuin oman sielunsa, arvojensa ja ajatustensa myynti markkinataloudessa? Eikö ole parempi, että naiset saavat säällisen palkan seksityöstä kuin se, että he puurtavat hikipajoissa orjapalkoilla? Voiko seksin vapaa jakaminen olla väkevien, kosteiden kosmisten energioiden lahjataloutta ja niiden sykkivää eteenpäin lähettämistä pyhän kehän ketjussa? Nämä ovat prostituutioon liittyviä vaihtoehtoisia ydinkysymyksiä. Kuvaan tässä yhdessä Eija Keräsen kanssa järjestämiemme tilkkutyö- ja myyttivaatenäyttelyiden roolia myös huora-madonna jaottelun purkamisessa ja ikääntyvien naisten seksuaalisen ja muun voiman vapauttamisessa markkinatalouden ja kirkko-patriarkaalisuuden ikeestä. Oma näkemykseni on, ettei prostituutiosta voida puhua riittävän laaja-alaisesti ja syvällisesti huomioimatta koko ilmiön syntyhistoriaa ja eroksen tulkintaa ja ilmaisua osana erilaisia maailmankuvia ja sukupuolisuhteita. Seksi, seksuaalisuus, eros, agape, rakkaus näyttäytyvät aivan eri valossa myös riippuen kulttuurista. Länsimaissa kaupallis-kirkollinen patriarkaatti on määritellyt ruumiillisuuden ja seksuaalisuuden osana dualistista ja hierarkkista sukupuolijärjestelmää, jossa niin miehet kuin naiset vieraannutetaan seksuaalisuutensa kirjosta ja erilaisista mahdollisista ilmaisutavoista ja kielestä, tyyleistä. Monoteismi, monokulttuuri ja penetratiivinen, mies-seksuaalisuuden hallitsevalle normille rajattu monoseksi ylläpitävät yhden totuuden mielikuvia ja sielunkuvastoja, joissa väkivallan, hallinnan ja seksin patologinen yhdistelmä on onnistunut ulkoistamaan yhteyksiä luovan eroksenihmisiä ja koko kosmista voimakenttää yhdistävän siteiden sykkeen. Feministinäkökulma erokseen löytyy niin ekospirituaalisesti orientoituneiden feministien kuin radikaalifeministien/anarkofeministien kirjoituksista. Emma Goldman oli tunnettu anarkisti Yhdysvaltojen ja Euroopan 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun kamppailussa työväenluokan naisten aseman parantamiseksi. Goldman nosti tapetille kysymyksen siitä, onko lopultakaan eroa avioliiton sisällä tapahtuvassa seksin myynnissä ja prostituutiossa. Kulttuuriset tavat ja normit toimivat sisäisenä pakkopaitana ja mielen kolonisaation väylänä, jolloin naiset ovat joutuneet toimeentulonsa nimissä alistumaan heteroseksuaaliseen avioliittoinstituutioon. Joissakin kulttuureissa ero sutenöörillä ja aviomiehellä on hiuksenhieno. Koti-prostituoituja lienee nyky-Suomessakin suuret määrät tuontivaimoina. Myös Havelock Ellis on kirjoittanut: "vaimo joka menee avioon rahasta, verrattuna prostituoituun on se todellinen rupisammakko. Hänelle maksetaan paljon vähemmän, hän antaa paljon enemmän takaisin työnä ja hoivana, ja hän on täysin sidottu hallitsija-isäntäänsä (master). Prostituoitu ei koskaan luovu itsemääräämisoikeudestaan, hänelle jää vapaus ja henkilökohtaiset oikeudet, eikä hänen tarvitse aina alistua miehensä lähentelyyn. " Goldman myös kuvasi kirjoituksissaan pyhää prostituoitua, joka naislähtöisissä kulttuureissa toteutti yhteiskunnallisesti arvostettua henkis-ruumillista tehtävää huora-käsitteen tuolla puolen. On myös lukuisia kulttuureita, joissa prostituutioon verrattavia sanoja, käsitteitä tai ilmiöitä ei tunneta lainkaan. Temppeliprostituutiossa nainen antoi omasta vapaasta tahdostaan hänen oman kokonaisvaltaisen seksuaalisen libidonsa ilmaisuna. Pohjolan Valon ja Voiman näyttely:
|
||
| web | e-mail jukka43(at)gmail.com |